Po 10.00–11.45 Velký sál
Miloš Vystrčil, Věra Kovářová, Ivan Bartoš, Martin Kupka, Martin Dvořák, Robert Králíček, Ján Ferenčák, Ľubomír Andrassy, Marek Ebert, Irena Storová, Petr Mlsna, Lukáš Kintr, Martin Mesršmíd, Karel Večeře, Pavel Bulíček, Vítězslav Schrek, Volodymyr Čubirko, Pavlína Springerová, Lukáš Kolářík, Zdeněk Zajíček, Tomáš Salomon, Václav Koudele, Michal Stachník, Vladek Šlezingr, Dan Rosendorf, Petr Dvořák, Tomáš Renčín
Po 13.00–13.15 Velký sál
Martin Mesršmíd
Hlavním projektem DIA pro rok 2023 bude vývoj nové aplikace pro mobilní zařízení, která bude obsahovat primárně občanský průkaz. Aplikace eDoklady bude sloužit jako plnohodnotný nástroj k prokazování identity na území České republiky. Aplikace bude bezplatně dostupná na mobilních zařízeních s operačními systémy iOS a Android. V roce 2026 pak bude tento pilotní projekt aktualizován do evropské digitální peněženky, která bude platná napříč státy Evropské unie. Ta už bude zahrnovat i další informace a postupně i nejrůznější doklady jako je nejvyšší dosažené vzdělání či zdravotní dokumentace.
Po 13.45–14.00 Velký sál
Filip Bílek
Nařízení eIDAS schválené v roce 2014 stanovuje podmínky, za kterých má docházet k povinnému přeshraničnímu uznávání prostředků pro el. identifikaci a dále také stanovuje požadavky týkající se poskytování služeb vytvářejících důvěru a právní účinky kvalifikovaných služeb vytvářejících důvěru napříč EU. Evropská komise na základě hodnocení účinnosti nařízení eIDAS zveřejnila v červnu 2021 návrh revize tohoto nařízení, která má zavést evropské peněženky digitální identity a rovněž definovat nové typy služeb vytvářejících důvěru. Prezentace shrne aktuální informace týkající se legislativního projednávání revize nařízení eIDAS.
Po 9.15–9.45 Malý sál
Martin Mesršmíd, Petr Kuchař
Nově vzniklá Digitální a informační agentura (DIA) má za cíl posílit a sjednotit digitální transformaci veřejné správy, zlepšit poskytované služby občanům i digitální úroveň České republiky v rámci Evropy. Jedním z klíčových úkolů DIA jako ústředního orgánu státní správy je zjednodušit složité procesy, se kterými se veřejnost potýká třeba při komunikaci s úřady či podáváním žádostí. Věnovat se tak bude například správě a vývoji Datových schránek, Portálu občana, kontaktním místům Czech POINT a Základním registrům.
Po 16.40–16.55 Malý sál
Ondřej Menoušek
DIA má nově na starosti správu a rozvoj Datových schránek, které usnadňují a urychlují komunikaci mezi státní správou, občany a podnikateli. Datová schránka je elektronické úložiště sloužící k dodávání dokumentů, funguje s maximální mírou ochrany a umožňuje zdarma elektronicky komunikovat se státními institucemi, kdekoli a kdykoli. Od ledna 2023 bylo na dle zákona postupně automaticky zřízeno více než dva miliony datových schránek všem subjektům vedeným v registru osob a v současnosti je tak aktivních téměř 4 miliony datových schránek.
Po 13.05–13.15 Přednáškový sál
Michal Tichý
GeoInfoStrategie má za cíl nastavit jasná pravidla pro efektivní tvorbu, správu a využívání prostorových informací a vytvořit podmínky pro jejich začlenění do rozhodovacích procesů veřejné správy i celé společnosti. Veřejná správa může využívat prostorová data pro zajišťování ochrany životního prostředí, v dopravě, regionálním rozvoji, územním plánování, stavební činnosti, zemědělství, při řešení daňových potřeb státu, v oblasti státní statistiky, evidence a správy majetku, správy a rozvoje území apod. Prostorové informace mají mimořádný význam pro zajišťování bezpečnosti a obrany státu, prevenci kriminality, ochranu obyvatelstva, předcházení živelním či antropogenním (průmyslovým) pohromám.
Po 15.45–16.00 Labský sál
Radka Domanská
Díky mnohaleté koordinaci a podpoře v oblasti otevřených dat víme, jak dosáhnout lepší kvality a interoperability dat (nejen otevřených). V příspěvku zmíníme důležitost evidence dat a využívání všech způsobů sdílení dat (datové fondy, otevřená data a řízený přístup k datům). Koordinaci těchto oblastí má nově od 1. 4. 2023 na starost Digitální a informační agentura. Upozorníme na aktuální problémy a zmíníme benefity, které může správná evidence a sdílení dat přinést.
Út 9.00–9.15 Malý sál
Jan Kalina
Podle Design systému DIA navrhuje a vyvíjí weby a digitální produkty. Design systém pomáhá dalším týmům rychleji vytvářet digitální produkty, které budou konzistentní napříč veřejnou správou. Jednotný design podporuje soudržnost uživatelského rozhraní, orientace na webu je pro uživatele snadnější, zajišťuje konzistenci výstupů od jednotlivých dodavatelů, umožňuje rychlejší, levnější a kvalitnější vývoj nových webů a aplikací a splňuje požadavky na přístupnost.
Út 9.15–9.30 Malý sál
Veronika Zápotocká
Kompetenční centrum Národního plánu obnovy je zřízené pro projekty, které jsou v komponentách 1.1. a 1.2. NPO. Podporu nabízíme v oblasti uživatelských výzkumů, pomáháme hledat potřeby občana a úředníka a vymýšlíme vhodná řešení, které na zjištěné potřeby reagují. Prezentace blíže představí, jak spolupráce probíhá a co vše můžeme nabídnout.
Út 9.30–9.45 Malý sál
Tomáš Šedivec
DIA je garantem schvalování projektů a záměrů informačních systémů veřejné správy. Budování či rozvoj informačních systémů veřejné správy v souladu s principy a cíli českého eGovernmentu je kontrolováno v procesech schvalování, které probíhá jak ve fázi záměru, tak ve fázi odsouhlasení služeb do produkčního provozu.
Út 9.45–10.00 Malý sál
Libor Kalenský, Michal Pešek
DIA má na starosti i systém základních registrů, jakožto jeden ze základních pilířů eGovernmentu, které fungují od roku 2012. Díky nim se zrychlila a zjednodušila řada agend a občané a firmy získaly kontrolu nad tím, kdo, kdy a proč využívá jejich osobní údaje. K těmto osobním údajům má přístup pouze ten, kdo k tomu má oprávnění ze zákona. Každý přístup je zaznamenán. Tedy vlastník osobních údajů, ať už fyzická osoba nebo podnikatelský subjekt, má přehled na tím, kdo a za jakým účelem jeho údaje využívá.
Út 10.00–10.15 Malý sál
Jan Kalina, Tomáš Musil
Portál občana je branou k elektronickým službám státu, samoobslužným místem pro bezpečnou a důvěrnou komunikaci mezi uživatelem a veřejnou správou. Umožňuje přihlášení pomocí Identity občana k dostupným on-line službám státu, jako například založit si datovou schránku, zažádat o výpis z Rejstříku trestů, získat informace z registru silničních vozidel, přístup k eReceptu a další. Portál občana zajišťuje či zprostředkovává přístup k cca 600 digitálním službám. Díky Portálu občana je tak možné si všechny tyto činnosti zařídit jednodušeji a úsporněji. Na stejném principu funguje i mobilní aplikace gov.cz, která spolu s Portálem občana projde v roce 2023 redesignem.
Út 11.40–11.55 Malý sál
Lenka Kováčová
Co nového se událo v oblasti otevřených dat za poslední rok? Představíme novinky a povinnosti v oblasti otevřených dat, zmíníme, jak povinnosti splnit a nastíníme plánovaný rozvoj Národního katalogu otevřených dat.
Út 12.40–13.00 Malý sál
Aleš Pekárek, Tomáš Šedivec
• Stav čerpání alokací|• Problematika rychlosti naklikání|• Co se připravuje
Út 13.00–13.20 Malý sál
Martin Cerman, Martin Kulich
Centrální místo služeb je systém, jehož účelem je zprostředkovávat propojení informačních systémů subjektů státní správy ke službám a aplikacím, které poskytují informační systémy jiných subjektů státní správy, tedy umožnit přístup ke službám eGovernmentu. Jedná se o základní stavební prvek celé komunikační infrastruktury veřejné správy, který zajišťuje vzájemné, řízené a bezpečné propojování těchto subjektů.