Po 12.55–13.15
Jan Jelínek, Daniel Vlček
Gatum Advisory s.r.o., Ministerstvo pro místní rozvoj
V posledních letech se stal koncept chytrých měst, obcí a regionů součástí hlavních strategických dokumentů a priorit na národní i místní úrovni. Jaké jsou ale současné výzvy a jeho pojetí na národní úrovni? Jakými aktivitami je tento koncept naplňován na národní úrovni a jaké jsou plány na jeho podporu do budoucna? Co může českým městům a obcím přinést nástup 5G technologií? Na tyto a další otázky bude zaměřená diskusní přednáška 5G a Smart Cities se zástupci Ministerstva pro místní rozvoj a odborníky na oblast Smart a 5G řešení.
Po 13.15–13.30
Zita Kučerová, Ivana Kudrnáčová
Centrum investic, rozvoje a inovací, Královéhradecký kraj
Královéhradecký kraj podporuje rozvoj chytrých řešení na svém území prostřednictvím konceptu Královéhradecký kraj – chytrý region. Webový portál [www.chytryregion.cz](https://www.chytryregion.cz) je hlavním komunikačním kanálem, jsme pyšní především na komplexnost přístupů. Součástí tohoto konceptu je Akademie chytrého regionu – online vzdělávání v tom, co rozhoduje o zdravém a vyváženém rozvoji obce, města i celého kraje. Zajímavý je i web [starostuj.cz](http://starostuj.cz). Je určen především starostům a zastupitelům malých obcí v regionu. Nachází zde přehledné, stručné a především praktické informace. Tento web je živý, velmi rychle reaguje na změny v legislativě. Je místem, kde jsou informace rozděleny do sekcí – od toho, co starosta musí až po rady, co by měl, aby byl dobrým starostou. Komplexní přístup v rozvoji Královéhradeckého kraje jako regionu, který se chce chytře rozvíjet se odráží i v zájmu veřejnosti o správu své obce, města i kraje.
Po 13.40–13.50
Karel Trpkoš
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Po 13.50–14.10
František Boháček, Kryštof Zrcek
Česká správa sociálního zabezpečení
Služba poskytuje informaci o měsíčních předpisech záloh na pojistné na důchodové pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a jejich úhradách v aktuálním a předcházejícím kalendářním roce, včetně informace o celkovém úhrnu zaplacených záloh pro účely správného vyplnění předepsaného tiskopisu přehled o příjmech a výdajích OSVČ za kalendářní rok. Tato služba nahrazuje každoroční hromadné rozesílání tzv. inventur pohledávek. Ze služby lze proklikem přejít do interaktivního formuláře přehledu o příjmech a výdajích, převzít údaje, které o OSVČ již ČSSZ eviduje, a přímo z prostředí ePortálu ČSSZ vyplněný tiskopis elektronicky odeslat příslušné OSSZ. Evidence a výběr pojistného na důchodové pojištění OSVČ je nadále spravován v lokálních aplikacích na jednotlivých OSSZ (89 lokálních okruhů), a proto musela být jako mezikrok zřízena centrální aplikace – databáze OSVČ, kam jsou sehrávána data z jednotlivých lokálních okruhů. Údaje jsou následně přenášeny do zdrojové databáze pro ePortál ČSSZ.
Po 14.10–14.25
Michal Osif, Radim Vřeský
Česká správa sociálního zabezpečení, OKsystem a.s.
ČSSZ přechází na elektronickou komunikaci s klienty od roku 2002. V roce 2013 byla vybudována robustní interní sběrnice ESB Backend plnící roli nástroje pro automatizaci procesů a mezivrstvy pro externí a interní systémy.|ESB Backend je vysoce dostupný systém provozovaný v režimu 24×7 ve dvou datových centrech. Využívá technologie Microsoft (BizTalk Server, SQL Server a Windows Server) a je průběžně aktualizován a rozvíjen. Je na něj integrováno 20 interních systémů. Zpracovává ePodání, podporuje ePortál a B2B rozhraní, zajišťuje komunikaci s ISDS, předává data mezi interními systémy a řídí zpracování agend (např. Nemocenské a Exekucí).|ESB Backend denně zpracuje průměrně 1,5 mil. auditovaných zpráv, z toho 900 000 volání z ePortálu, 60 000 volání z B2B rozhraní, 100 000 ePodání, 40 000 datových zpráv či 20 000 nemocenských dávek. Díky své architektuře velmi dobře zvládl i mimořádnou zátěž během pandemie COVID-19, kdy se většina komunikace s klienty přenesla do elektronické podoby.
Po 14.25–14.40
František Povinský, Slávka Šikurová, Marek Blajer
MICROSOFT, s.r.o., Ministerstvo práce a sociálních věcí, Predu, s.r.o.
Virtuální asistenti České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ), resp. i rezortního Ministerstva práce a sociálních věcí ČR (MPSV), jsou dobrým příkladem inovací v státní správě. Moderní technologie dokážou komunikaci těchto úřadů významně zrychlit a podat vždy aktuální informace. Chatboti jsou už více než 2 roky důležitou součástí komunikačních týmů obou institucí. Srozumitelně, přehledně, pružně a hlavně 24 hodin denně klientům radí, informují a pomáhají. Přijďte si poslechnout, jak se tento úspěšný příběh postupně vyvíjí a jak dále můžou práci zaměstnanců zefektivňovat roboti.
Po 14.50–15.05
Jan Kalina, Tomáš Musil, Lukáš Kalivoda, Dana Bartošíková
Ministerstvo vnitra
Portál občana, ePetice, datové schránky na Portálu občana.
Po 15.05–15.20
Pavel Bulíček, Radmila Velnerová, Tomáš Merta
Královéhradecký kraj
Datový portál Data KHK je centrálním informačním místem pro občany v oblasti dat z Královéhradeckého kraje a zároveň nabízí veřejnosti otevřená data kraje. Shromažďují se zde sjednocená data z řady zdrojů. Jedná se zejména o data kraje, statistická data a otevřená data. Je to zcela nový pohled na formu prezentace a sdílení dat, informací pro občany, zajištění komunikace mezi subjektem veřejné správy a širokou veřejností. Celý proces souvisí s digitalizací veřejné správy, s oblastí eGovernmentu. Zcela nadčasově je zde řešen katalog otevřených dat, který zpřístupňuje datové sady běžným uživatelům formou mapových výstupů. Zároveň portál jako bonus navíc předává široké veřejnosti další informace formou infografik, zajímavých přehledů, statisticky vzájemně provázaných dat, ročních reportů, mapových příběhů, dashboardů a datových karet kraje. Portál je současně rozcestníkem všech portálů a aplikací kraje.
Po 15.20–15.35
Vít Kasal, Michal Tausch
GORDIC spol. s r.o.
Prezentace představí nové a funkční řešení on-line komunikace občanů s úřady. Osobní portál občana nabízí moderní způsob placení místních poplatků s použitím mobilního telefonu. Díky responzivitě lze učinit i podání žádosti přes webový formulář. Řešení je provozované na cloudové platformě, což urychluje nasazení, správu a usnadňuje provoz. Osobní portál občana je v ideální variantě propojen na spisovou službu a agendu poplatků. Aplikace lze využívat jako službu (SaaS). Řešení splňuje podstatné legislativní nároky, jako je například autentizace s využitím NIA. Do prezentace je zařazena i pasáž upozorňující na nejčastější problémy, které brání občanům digitální služby využívat.
Po 15.35–15.50
Pavel Knytl, Tomáš Lechner
Město Poděbrady, TRIADA, spol. s r.o.
Přednáška ukáže využití dat evidovaných ve vnitřním informačním systému úřadu pro potřeby portálu občana a speciální technologické řešení této vazby v podobě Datového skladu Munis. V praktické části bude představena realizaci města Poděbrady a související aspekty diskutované zejména pro oblast místních poplatků, např. problematiku společného plátce.
Po 15.50–16.05
Jan Křížek
VITA software, s.r.o.
Po 16.15–16.25
Petr Moc
CzechTourism
Po 16.25–16.45
Petr Moc, Petr Janeček
CzechTourism
Po 16.45–17.00
David Zejda, Josef Zelenka
Univerzita Hradec Králové
Návštěvnost chráněných území a geoparků je v současnosti ovlivněna zejména historickým vývojem návštěvnosti, známostí a atraktivitou vybraných míst, vybudovanou infrastrukturou turismu a zvyklostmi a preferencemi návštěvníků. To může vést k přetížení jejich určitých míst a současně i malému využití jejich potenciálu v časoprostorovém, ekonomickém i zážitkovém kontextu. Dokončovaná aplikace, představená z hlediska jejího konceptu, vytváření datové a znalostní základny, multioborového týmu, podpůrných aplikací a zejména výsledných funkcionalit, pracuje s dynamickým ovlivňováním návštěvnosti. Vychází přitom z monitoringu návštěvnosti ve vybraných územích (Český ráj, Železné hory, Broumovsko), z preferencí návštěvníků i ze simulačních modelů návštěvnosti.
Po 17.00–17.15
Jakub Rus
Krajina pod Sněžkou z.s.
Proof of concept projektu eTurista v regionu východních Krkonoš. Zavádění vize digitalizace veřejné správy v oblasti cestovního ruchu do praxe a mimo jiné také cesta pozitivní motivace, nikoliv restrikcí, formou karty hosta a dalších nástrojů, které poskytuje lokální destinační management.
Po 17.15–17.25
Lucie Burianová
Vysoká škola ekonomická v Praze, Národohospodářská fakulta
Digitální platformy jsou ekonomickým fenoménem propojující tradiční pojetí trhu s technologickými inovacemi. Zároveň se staly základním prvkem využitelným pro udržitelný rozvoj měst v souladu s koncepcí Smart City. Trh s platformami vykazuje rostoucí trend, který lze čekat i do budoucna. Lze je využít i v rámci udržitelného rozvoje menších měst a venkova. Zejména v rámci zatraktivnění cestovního ruchu či zavedení inovací pro zlepšení spokojenosti obyvatel. Jednou z hlavních bariér může být digitální gramotnost obyvatel daného území. Lze očekávat, že starší generace bude i nadále tíhnout k tradičnějším formám. Další generace, počínající mileniály, využívají platformy prakticky dennodenně a jsou schopné je používat bez větších obtíží. K efektivnímu využití je třeba najít optimální řešení implementace platforem s ohledem na charakter a velikost, respektive rozpočet, města.